johannekegaatinterrailen.reismee.nl

Porto! De eerste stop van mijn interrail-avontuur

Olá,

Hier even een berichtje vanuit het prachtige en heerlijk warme Portugal! Zoals jullie misschien wel weten ben ik twee maandjes weg om lekker van te genieten na het afstuderen. Inheb een interrailticket gekocht waarmee ik binnen een maand 10 dagen kan reizen met (bijna) alle treinen in Europa. Ik hoop jullie via deze blog een beetje op de hoogte te kunnen houden, zodat jullie ook kunnen meegenieten van mijn avonturen en belevenissen.

De eerste dagen in Porto zijn voorbij gevlogen. Ik ben nog niet zo lang onderweg, maar ik heb al genoeg beleefd. Donderdagochtend om 7 uur zijn heit, mem en ik vertrokken naar Schiphol. Na het inchecken en het afgeven van mijn backpack was het dan echt tijd om afscheid te nemen. Een moeilijk moment, zoals altijd, maar eenmaal door de douane voelde ik me al een stuk beter: Nu gaat het avontuur echt beginnen.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld Porto voelde ik me toch een beetje verloren. Ik had alles goed uitgezocht en gepland, maar toch bekroop me een gevoel van angst. Nu moest ik alles zelf regelen en zelf uitzoeken.

Na een metroritje van 45 minuten kwam ik aan bij het hostel, midden in het centrum van Porto. Daar werd ik vriendelijk ontvangen en naar mijn kamer gewezen. Een 6-persoons kamer (female dorm) met gordijntjes om het bed heen voor de privacy. Het hostel is 8 maanden geleden geopend, dus alles was nog nieuw en netjes. 'S middags heb ik wat rondgelopen in de omgeving van het hostel en 's avonds ben ik vroeg teruggegaan naar het hostel ivm een hevige regenbui (het regent hier per jaar meer dagen dan in London). Dus in het hostel maar uitgezocht wat ik de rest van de dagen in porto wil gaan doen onder het genot van een lekker bakje pickwick thee.

Vrijdagochtend voelde ik me al een stuk beter. Het heimwee gevoel was weg en ik had zin om de stad te gaan bekijken. Ik heb eerst lekker ontbeten in het hostel. Bijna alle hostels bieden hier in Portugal een gratis ontbijt aan. Het is simpel, maar prima! Broodjes, jam, kaas, toast, cereals, melk, thee, koffie en vruchtensap. Na het ontbijt heb ik lekker rondgelopen door de stad. Er zijn hier in het centrum meer dan 60 kerken, waarvan de meesten zijn versierd met prachtige handbeschilderde tegeltjes, dus in elke straat kom je bijna wel een kerk tegen. De Portugese tegels zijn trouwens niet voor niets aangebracht op de huizen en kerken. De tegels moeten de muren beschermen tegen de hevige regen. Je ziet dan ook een duidelijk verschil tussen de staat van de huizen die wel en niet betegeld zijn.

Allereerst heb ik Mercado do Bolhão bezocht, een lokale markt waar 30 Portugese dames luid en duidelijk de groente, fruit, vis, broodjes etc. aanprijzen. Vervolgens ben ik langs verschillende kerken en prachtige winkeltjes naar de Clérigos-kerk gelopen om de Torre dos Clérigos (kerktoren) te beklimmen. Bovenop de toren had je een prachtig uitzicht over Porto en Gaia (de stad aan de andere kant van de Douro). Na een bakje koffie en een broodje heb ik mijn route vervolgd naar een hogergelegen park waar je opnieuw een prachtig uitzicht had over de stad, de rivier de Douro en Gaia. In het park raakte ik aan de praat met een Amerikaanse jongen die in Porto gaat studeren. Samen hebben we een tram genomen naar de kust. De harde wind zorgde voor spectaculaire, metershoge golven die keihard tegen de pier aan klapten. Na een bakje koffie in een lokaal cafeetje vol oude Portugese mannen zijn we teruggelopen naar het centrum. 'S avonds heb ik, op aanraden van de hostelmedewerker, een heerlijke burger gegeten in een leuk restaurantje waar vooral locals komen. Ik moet er nog even aan wennen om alleen een restaurant binnen te lopen, maar dat zal na een paar dagen vast beter gaan.

Zaterdagochtend kwam er tijdens het ontbijt een tourguide langs van Porto Walkers, ze bieden gratis walking tours aan door Porto (aan het einde van de tour kun je een gift geven). De tour gaf me een mooie mogelijkheid om nieuwe mensen te leren kennen, dus ik heb mijn ontbijt snel opgegeten en klaargemaakt voor de tour. Gelukkig had het slechte weer van de afgelopen dagen zich verruild voor een heerlijk zonnetje en een temperatuur van 14 graden! Heerlijk weer om lekker door de stad te slenteren. De tour was erg interessant! Natuurlijk had ik vrijdag al veel gezien, maar dan zie je alleen het gebouw en weet je het verhaal er verder niet bij. De tourguide, Daniël, nam ons 3 uur lang mee door zijn stad en vertelde verhalen over de gebouwen, het leven in porto en de veranderingen die de stad doormaakt sinds de vliegtuigen van Ryanair landen op Porto Airport en de eerste toeristen de stad bezochten.

Na de tour heb ik snel een broodje gegeten en heb me aangesloten bij een andere tour: een vier uur durende Port Wine tour! Die kon natuurlijk niet ontbreken. Tijdens de tour bezochten we 3 verschillende port wine caves in Gaia en mochten we 7 port wijnen proeven. Port wijn heeft eigenlijk weinig te maken met Porto. De druiven en het proces van het maken van de wijn vindt in de Douro vallei plaats. De port wijn wordt opgeslagen in de caves in Gaia (de stad aan de andere kant van de rivier die langs porto loopt). In Gaia waren de belastingen vroeger namelijk lager dan in Porto. De groep bestond uit 3 Amerikanen, een Oostenrijks meisje, een Braziliaanse jongen, een Duitse jongen en 4 mannen uit Zuid-Afrika, Australië, Polen en London die in Porto waren voor een vrijgezellenfeest. Bijna iedereen sprak Portugees, dus in het begin was het een beetje ongemakkelijk. Maar hoe meer port er langs kwam, hoe gezelliger het werd. Die 7 glazen port waren voor mij wat te veel. Maar de mannen van het vrijgezellenfeest wisten van geen ophouden, dus mijn volle glazen kon ik na een paar slokjes ruilen voor een leeg glas. Iedereen blij :)

Na de tour heb ik met de Braziliaanse en Duitse jongens Francesinha gegeten, een traditioneel gerecht uit porto. Het wordt door bijna iedereen in porto aangeraden om het te eten. Francesinha is een mega dikke sandwich met verschillende soorten ham en worstjes, een gebakken ei, overgoten met gesmolten kaas, drijvend in een diep bord vol jus-achtige saus en patat. Tegen mijn verwachting in was het best prima, maar ik hoef dit niet elke dag :o ik kon de helft van de sandwich niet eens op en het viel nogal zwaar op de maag. Eenmaal terug in het hostel heb ik mijn tas weer ingepakt, een nieuw hostel geboekt en de route naar Lissabon uitgestippeld.

Vandaag, zondag, heb ik na het ontbijt uitgecheckt in het hostel en heb ik eerst een reservering gemaakt voor de trein naar Lissabon. Ik heb in Nederland een interrailticket gekocht, maar voor sommige treinen moet je een stoel reserveren, zoals de intercity naar Lissabon, hiervoor betaal ik alleen de reserveringskosten.

Omdat de trein pas om 10.20 uur vertrok had ik nog een uurtje om een bakje koffie te drinken. Door de regen (het mooie weer in Porto was helaas maar van korte duur) ben ik de heuvel opgelopen naar een leuk koffietentje. De meeste restaurantjes en cafés waren namelijk dicht (zondag). Het was maar een paar honderd meter, maar door die zware tas moest ik wel even bijkomen. Na het bakje koffie ging het heuvelafwaarts een stuk gemakkelijker.

Eenmaal terug op het station stonden er twee meiden te wachten. Ze hadden een tas met ESN Groningen erop. We raakten met elkaar aan de praat en wat bleek: ze zijn ook Frysk! Ze nemen vanavond ook de trein naar Lissabon en blijven daar een paar dagen. We hebben snel nummers uitgewisseld omdat mijn trein bijna vertrok en gaan in Lissabon afspreken.

Om 10.20 vertrok mijn eerste trein. Na een kort ritje van 4 minuten kon ik overstappen op de intercity voor een 3 uur durende treinreis naar Lissabon. Het is een prachtige rit langs prachtige dorpjes en stadjes, door de mooie natuur en langs wijngaarden! Gelukkig heb ik de grijze wolken vol regenbuien in Porto achtergelaten en schijnt het zonnetje lekker op de ramen van de trein.

Waar ik de eerste dag toch een beetje heimwee had, geniet ik inmiddels enorm! Het is heerlijk hier en ik maak me niet te druk, dat heb ik de afgelopen tijd wel genoeg gedaan. Ik ben benieuwd naar Lissabon, naar het hostel en naar de nieuwe mensen die ik ga ontmoeten. Het blijft spannend en een beetje eng maar:

If it scares you, it might be a good thing to try!


Adeus!

Johanneke





Reacties

Reacties

Anouk

Super leuk allemaal Johanneke! Wat heb je alweer veel gezien en gedaan!!

Annie de vries

Wat een verhaal Jojanneke ,geweldig om te lezen.

Fimke

Wat fijn dat het goed met je gaat en dat je zo geniet. Wij vinden het leuk jou verhalen te lezen. Voelt net of zijn we met jou op stap. Veel plezier. En nog een fijne reis toegewenst. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!