johannekegaatinterrailen.reismee.nl

Lissabon!

Olá Nederland!

Bedankt voor alle leuke en lieve reacties op mijn eerste blog! Erg leuk om dat allemaal te lezen! Ik zal jullie in deze blog weer even bijpraten over de afgelopen dagen in Lissabon.

Zondagmiddag kwam ik aan in het hostel. Een mooi hostel met een grote common room (gemeenschappelijke ruimte) en een nieuwe keuken. Na het inchecken kreeg ik mijn kamer toegewezen: een vierpersoons kamer met twee tweepersoons stapelbedden. Ik had dus een groot bed voor mezelf. Enig nadeel was dat het bed een beetje gammel was en daardoor heel erg kraakte. Ik heb rustig mijn spullen wat uitgepakt en uitgezocht wat ik de rest van de tijd allemaal in Lissabon wil gaan bekijken. 's Avonds heb ik vlakbij het hostel een heerlijke pizza gegeten en ben ik vroeg gaan slapen. Zo'n dag reizen is kost best veel energie, ondanks dat ik de halve dag in de trein gezeten heb.

Maandagochtend had ik met twee Amerikaanse meisjes, die ik in Porto had ontmoet tijdens de Port wine tour, afgesproken om een free walking tour te doen. Arissa, een Braziliaans meisje die ik aan de ontbijttafel had ontmoet ging ook wel mee. 3 uur lang liepen we met een tour guide door verschillende wijken van Lissabon. Hij vertelde over de geschiedenis en de ontwikkelingen van de wijken en over de mensen die er wonen. Veel indruk maakte het verhaal over de aardbeving van 9 op de schaal van richter en de daardoor veroorzaakte tsunami op de dag van de doden in 1755. Door de tsunami en de aardbeving kwam bijna 30% van de bevolking om het leven en was de complete stad vernietigd. De tour eindigde in Alfama, een traditioneel wijkje met veel hoogteverschil en smalle straatjes. Het was leuk om mee te maken hoe mensen daar leven. De straten ruiken naar de schone was die buiten hangt te drogen en als 2 locals een gesprek starten, dan staan er binnen no-time 4 anderen bij. Ook stonden de ramen open en voerden mensen vanuit hun huis een gesprek met de overbuurvrouw. In Alfama heb je absoluut niet het gevoel dat je in een grote stad bent, het voelt aan als een klein dorp.

Na de tour zijn met met z'n vieren gaan lunchen bij een traditioneel restaurantje dat ons werd aangeraden door Rafa, de tour guide. Vervolgens hebben we afscheid genomen van Vicky en Sarah en hebben Arissa en ik de stad verder verkend en Pastéis de Nata gegeten. Ongeveer iedereen had me aangeraden om dit te proeven. Het is een klein custard taartje en echt heel erg lekker. Sindsdien heb ik er elke dag één gehad (gelukkig loop ik elke dag rond de 15km dus ik loop het er allemaal wel weer af). Vooral in combinatie met een espresso smaakt het goed. Ik hoop maar dat ze de taartjes ook in de rest van Portugal verkopen.

Dinsdag heb ik samen met Arissa alle uithoeken van de stad bekeken. 's Ochtends zijn we met de metro naar Parque das Nacões (parc of the nations) gegaan. Parque das Nacões was het expo terrein in 1998. We hebben wat rondgelopen over de boulevard en op een bankje genoten van het zonnetje. Vervolgens zijn we naar museu nacional do azulejo (Portugese tegels) gegaan. Ik ben echt verliefd geworden op de verschillende tegeltjes waarmee de Portugezen de huizen versieren. De straten zijn zo kleurrijk! Zoals ik in mijn vorige blog al schreef zijn de tegels zeer functioneel. Naast dat de tegels bescherming bieden tegen de regen, bieden ze ook bescherming tegen de zon. De zon weerkaatst namelijk op de tegels waardoor het zomers koel blijft in de huizen.

Aan het einde van de middag hebben we de tram naar Belém gepakt. Dit voorstadje speelde een belangrijke rol in de tijd van de ontdekkingsreizigers. Vasco da Gama kwam in Belém aan na zijn ontdekkingsreis naar India. We hebben de verschillende bezienswaardigheden bekeken, zoals Monsteiro dos Jerónimos, de Torre de Belém en Padrão dos Descobriment, een monument met de belangrijkste ontdekkingsreizigers uit de Portugese geschiedenis. Natuurlijk hebben we ons bezoekje aan Belém afgesloten met een bezoekje aan Pastéis de Belém, die naar eigen zeggen de beste Pastéis de Nata bakken.

Gisteren (woensdag) stond een bezoekje aan Sintra op het programma. Sintra is een klein stadje op de top van een heuvel met verschillende paleizen, kastelen en ruïnes. Samen met Arissa en Eli (een Bulgaars meisje uit ons hostel) nam ik de trein naar Sintra. Eenmaal daar aangekomen in Sintra hebben we toegangskaartjes voor 2 paleizen en een dagticket voor de bus gekocht. En wie stapten daar vlak na ons de bus in........? Juist! De Friese meiden die ik in Porto had getroffen. Hoe toevallig! We hadden via whatsapp al contact gehad, dus ik wist dat ze ook naar Sintra zouden maar we hadden verder niks afgesproken. Uiteindelijk hebben we de rest van de dag met z'n vijven opgetrokken.

Allereerst zijn we gestopt bij Palácio Nacional de Sintra om wat foto's te maken. Vervolgens zijn we doorgelopen naar Quinta de Regaleira, een prachtig landhuis met een grote tuin. Al snel ontdekten we de grotten in de heuvel. Er bleek een heel gangenstelsel te zijn! Gewapend met een zaklamp liepen we door het gangenstelsel totdat we uiteindelijk uitkwamen op de bodem van een 30 meter diepe put. Via een trap zijn we helemaal naar boven gelopen, waar we konden genieten van een prachtig uitzicht over Lissabon en Sintra.

Na het bezoek aan Quinta de Regaleira hebben we een korte stop gemaakt bij Cestelo dos Mouros, een kasteelruïne. Ook hier hebben we kort rondgelopen en foto's gemaakt.

Onze laatste stop was bij het Palácio Nacional de Pena. Een prachtig en kleurrijk paleis bovenop de heuvel met een prachtige tuin. Een steile wandeling tussen de groene bomen door leidde ons naar het kleurrijke paleis. We leken wel chinezen zoveel foto's hebben we gemaakt. Maar wat wil je ook... het ziet eruit als een filmset en het uitzicht is fan-tas-tisch! Het is bijna onwerkelijk, zo mooi! (Ik heb ook wat foto's van het paleis geüpload).

Het paleis was prachtig ingericht, maar door alle toeristen was het soms moeilijk om op je eigen tempo door het paleis heen te lopen. Zo werden we steeds opgehouden door een Amerikaanse 'pake en beppe-reis'. @Martin: misschien is het maar goed dat je niet mee bent, want die grotten, landhuizen en kastelen hier zijn niet echt gemaakt voor mensen van (bijna) 2 meter. Je had waarschijnlijk al lang een keer je hoofd gestoten. Zelfs ik moet af en toe bukken...

Na het bezoek aan Palácio Nacional de Pena, waren we allemaal gesloopt. Al dat geslenter en gesjouw is best vermoeiend. We hebben de trein terug naar Lissabon genomen om daar op zoek te gaan naar een leuke plek om een typisch Portugese maaltijd te eten. We kwamen uiteindelijk terecht bij Taberna Vilarinho, een restaurantje met 8 tafeltjes en elke dag een ander menu. De kok gaat elke ochtend naar de markt en baseert zijn menu op de verse producten die hij daar koopt. We bestelden met z'n vijven verschillende voorgerechten, zodat we alles konden proberen. Als hoofdgerecht kregen we Bacalhau à Brás. Een visrecept met aardappel, ui, knoflook en ei. Hoewel ik niet heel erg van vis hou, vond ik dit echt heerlijk! Mocht je het een keer op een menukaart zien: sowieso bestellen!

We hebben de avond met z'n vieren afgesloten in een bar in Bairro Alto: de uitgaanswijk van Lissabon. Hier hebben we onder het genot van een biertje nog lekker wat gekletst en geluisterd naar live muziek.

's Avonds terug in het hostel heb ik snel mijn tas ingepakt, want donderdag (vandaag) stond er weer een treindag gepland. Na drie dagen in Lissabon en omgeving rondgewandeld te hebben ben ik nu onderweg naar mijn volgende bestemming: Lagos, een klein kuststadje in de Algarve. Ik hoop hier de drukte van de steden een beetje te ontvluchten en te genieten van de prachtige natuur, die ik tot nu toe alleen nog maar vanuit de trein heb gezien.


Tot de volgende blog!

Liefs Johanneke


Reacties

Reacties

Wietske

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen meid!! Wat een avonturen beleef je en qat heb je in zo,n korte tijd al veel gezien! Leuk om het te volgen! Geniet ervan!!

Annie

Wat weer een verhaal en wat heb je al veel gezien. En ik geniet wat mee. Gr tot de volgende keer

Mem

Geweldig fijn om je belevenissen zo mee te maken. Geniet nu maar lekker van de ? en de mooie natuur. Als je n leuke kleine camping ziet dichtbij t strand horen we t graag hoor. Sjezen we er met ons Kipje van't zomer mooi heen. Dikke kus van ons beiden. Xxx mem

Marianne Gerritsen

Johanneke wat schrijf je goed. We worden helemaal meegenomen in je verhaal. Goede reis verder!

Anneke

Wat heerlijk dat we vanuit de(luie) stoel dit allemaal kunnen volgen. Wat kun jij beeldend schrijven Johanneke. We genieten ervan. Fijne reis.

Anne-Nynke

Leuk om je verhalen te lezen zeg! Nog een fijne tijd! Liefs van ons

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!