johannekegaatinterrailen.reismee.nl

Lagos en de eerste Spaanse bestemmingen!

Hoi allemaal,

De vorige blog schreef ik alweer een dikke week geleden, het is dus wel weer tijd voor een nieuwe blog. Ik ben nu in Madrid en in de tussentijd heb ik Lagos, Sevilla en Cordoba bezocht. Er is dus weer veel te vertellen.

Lagos was mijn laatste bestemming in Portugal. Na een treinrit van 4 uur kwam ik aan in dit mooie kuststadje. Tijdens de wandeling van het treinstation naar het hostel kwam ik er al snel achter dat ik in de grijze golf beland was. Met name veel Britten en Duitsers ontvluchten de kou en brengen de winter door in Lagos. De temperatuur was heerlijk: rond de 20 graden en een heerlijk zonnetje. Na ingecheckt te hebben in het prachtige hostel (Camone hostel! Echt een aanrader) heb ik het centrum wat verkend en 's avonds een lekkere pizza gegeten met mijn Canadese kamergenootje Marie-Soleil uit Québec.

Vrijdagochtend heb ik na het ontbijt Marie uitgezwaaid. Ze reisde door naar Sevilla. Omdat ik dat ook mijn volgende bestemming was hebben we nummers uitgewisseld en afgesproken om in Sevilla tapas te eten! Vervolgens heb ik me klaargemaakt voor een prachtige wandeling naar Ponta de Piedade. Oh en wat was het mooi!! Ik heb wel foto's gemaakt maar dat laat bij lange na niet zien hoe mooi het hier is! Ik heb een dik uur naar de geweld van de zee gekeken. Hoe de golven tegen de rotsen aanklapten en hoe de zon over het water schitterde. Prachtig! Wat is dit een mooie plek! En wat was het heerlijk om even niet in een drukke stad te zijn. Een intens gelukkig gevoel overviel me en ik wist dat twee nachten veel te kort waren voor deze prachtige plek. De hosteleigenaar had me al gewaarschuwd dat ik waarschijnlijk langer zou willen blijven en hij had gelijk! Na een discussie met mezelf (want het is soms nog best moeilijk om echt goed naar je eigen gevoel te luisteren) besloot ik een nacht bij te boeken.

Op de terugweg van Ponta de Piedade bracht ik een bezoekje aan alle stranden die ik tegen kwam. De een nog mooier dan de ander. De hoge rotsen zorgen voor veel beschutting op het strand waardoor je meestal uit de wind kunt zitten. Er lagen wat mensen op het strand en er waren zelfs mensen aan het zwemmen, maar dat leek mij toch wel heel fanatiek. Het water is vast niet heel aangenaam in februari.

Zaterdag, mijn bonusdag in Lagos, besloot ik alleen maar te ontspannen en me vooral niet te druk te maken. Het was nog steeds mooi weer en de zon scheen. 's Ochtends heb ik heerlijk rondgedwaald door Lagos, daardoor kwam ik terecht bij een lokale markt waar de Portugese dames weer luidkeels alle lekkernijen aanboden. Na het bezoekje aan de markt heb ik een heerlijk bakje koffie gedronken op het terras en ben ik teruggelopen naar het hostel. Daar heb ik me snel omgekleed (want het was veel te warm voor een lange broek) en mijn strandspullen gepakt. Ik heb heerlijk op het strand gelegen. Wie kan dat nou zeggen in februari :)

Zondag was het dan echt tijd om Lagos te verlaten. Omdat er geen treinverbinding is tussen Portugal en Spanje kon ik voor deze reis geen gebruik maken van mijn interrailticket. Na een 5 uur durende busrit (die stopt in elk stadje) kwam ik aan in Sevilla. Helaas was het al donker, dus echt veel van de stad heb ik zondagavond niet gezien.

Maandagochtend heb ik me aangesloten bij een free walking tour. Het blijft een goede mogelijkheid om de stad een beetje te leren kennen. Helaas was deze tour veel te commercieel. Bij elke bezienswaardigheid werd er aandacht geschonken aan de vele andere (betaalde) tours die de organisatie aanbood. Ook was er geen interactie en werd alle informatie monotoon verteld. Uiteindelijk heb ik, samen met een ander meisje uit het hostel, besloten om uit de tour te stappen. Samen hebben we verder door de stad gewandeld, langs de vele bezienswaardigheden. Voor veel bezienswaardigheid moet je entree betalen en dat laat mijn budget niet altijd toe. Gelukkig kwamen we er achter dat je maandag tussen 4 en 5 de Royal Alcázar en de kathedraal van Sevilla gratis kunt bezoeken. Om half 4 sloten we aan in de lange rij voor de Royal Alcazar, maar het was het waard. Een uur lang dwaalden we door de mooie kamer (met nog mooiere tegels) en de grote tuin vol sinaasappelbomen. Owja, over sinaasappelbomen gesproken, die vind ik stiekem een beetje eng. Elke keer als ik er onder door loop ben ik bang dat er een sinaasappel op mijn hoofd valt. Er liggen er namelijk al heel wat op de grond, waardoor er een permanente sinaasappellucht hangt.

's Avonds had ik met Marie-Soleil afgesproken. Tijd voor Tapas! En dat was me toch lekker! Garnalen, hamkaas kroketjes, kip, chorizo, kaas, aardappeltjes en een heerlijke bietjessalade met geitenkaas en aardbeien! Owja, en wijn natuurlijk ;) met als toetje een glaasje limoncello.

Dinsdag was een regeldagje. Ik moest treinreserveringen maken een nieuw hostel boeken in Cordoba en Madrid. De treinreservering kreeg ik online niet voor elkaar waardoor ik uiteindelijk maar naar het station ben gelopen. Daar werd ik van het kastje naar de muur gestuurd voordat ik uiteindelijk iemand vond die me kon helpen. Doordat alles wat moeizaam ging voelde ik me die dag wat minder. Eerlijk gezegd zat ik al een beetje op dit moment te wachten, want tot nu toe ging het allemaal misschien wel iets te soepel. In Madrid was bijna geen hostel meer te vinden ivm carnaval. Ik heb daarom voor de eerste nacht een hostel en de laatste twee nachten verblijf ik in een Airbnb. Vooral de airbnb vind ik spannend, de host kan namelijk geen Engels, dus de communicatie verloopt wat moeizaam. Ook is het maar afwachten waar ik terecht kom. Ik ben erg benieuwd.

Na al het geregel heb ik Plaza de España bezocht en lekker genoten van de zon. Wat een prachtige plek ook weer! En met die fijne warme zonnestralen maken de plek nog fijner.

Woensdagochtend heb ik de trein naar Cordoba genomen. Het hostel waar ik verbleef was gelegen in een prachtige buurt met spierwitte huisjes en mooie patio's. Omdat het laagseizoen is zijn bijna alle hostels aan het verbouwen/opknappen. Overdag hoor je daarom vaak geluiden van een boormachine. Zo ook in dit hostel. Gelukkig beginnen ze op Spaanse tijden (10.00 uur) en tril ik dus 's ochtends niet mijn bed uit.

Cordoba staat bekend om de Mezquita, een moskee die gebouwd is door de Moren, maar na de christelijke herovering is omgebouwd tot kathedraal. De kerk/moskee is gebouwd op 860 zuilen en van binnen zijn zowel de Moorse als de christelijke invloeden terug te vinden. Ik vond het echt bijzonder om de Mezquita te bezoeken. De zuilen zijn indrukwekkend en het contrast tussen de verschillende stijlen is erg bijzonder. Verder heb ik heerlijk door de verschillende wijken gewandeld. Ik vind het heerlijk om zonder kaart door een stad te lopen, dan kom je namelijk de mooiste dingen tegen. Mooie straatjes die volhangen met bloemen, prachtige patio's, een straatje vol met 15 katten, leuke pleintjes en schattige winkeltjes. Doordat het een kleine stad is hoef je niet bang te zijn dat je verdwaald, je komt altijd wel weer herkenningspunten tegen.

Verder heb ik in Cordoba vooral genoten. Heerlijk in een cafeetje of op een terrasje met een boek, daar kan ik echt van genieten. Ik moest me er wel aan toe geven. Soms voel ik nog de druk dat ik alles in een stad moet zien, zonder dat ik daar zelf misschien zin in heb. Ik word er steeds beter in om dat los te laten en goed naar mezelf te luisteren, maar het blijft soms lastig.

Inmiddels ben ik in Madrid. Met een rotgang van 270 km per uur vloog ik 1,5 uur lang over het Spaanse spoor. Weer een prachtige treinrit tussen de olijfboomgaarden en de natuur door. De treinritjes geven me een goede mogelijkheid om iets van de natuur mee te krijgen. Want in een stad blijft het toch vooral bij parken.

Inmiddels ben ik 1,5 dag in Madrid, maar ik merk dat deze stad niet echt mijn ding is. Het is zo groot waardoor ik de sfeer een beetje mis. Ik ben in verschillende musea geweest (lang leve mijn studentenkaart) en heb wat door de straten gelopen. Gelukkig zijn er mooie parken waar ik lekker in de zon een boek kan lezen. Dat doe ik dan ook het liefst.

Morgen is mijn laatste dagje gelukkig in Madrid. Die dag wil ik lekker relaxen en genieten van het Spaanse ritme, want dat heb ik tot nu toe nog niet echt gedaan. Omdat het zondag is ga ik lekker ontbijten met churros met chocola (zoals we dat in Granada geleerd hebben van Baukje en Manuel) en hopelijk schijnt de zon, zodat ik lekker naar het park kan. Daarna is het tijd voor Valencia!

Ik hoop dat ik mijn volgende update iets sneller kan schrijven, zodat het niet zo'n mega lang verhaal wordt!


Hasta luego!

Liefs Johanneke


Reacties

Reacties

Anke

Hey nichie!
Leuk om je verhalen te lezen! Wat heb je al veel gezien!
Alleen reizen met de nodige interne 'strubbelingen' die je dan tegen komt...Ik heb respect voor je, hoor!

Op naar Valencia! Goede reis!

Liefs, Anke
Ps... en een trappel uit mn buik! ????

Joke

Net bij opa je verhaal gelezen. Mooi verslag. Er valt veel te genieten en dan die temperatuur! Hier koud en winderig. Vakantie weer voorbij, morgen weer aan de slag! Goede reis verder!
Groetjes, joke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!